від 23 листопада 2011 р. № 1341
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Національну рамку кваліфікацій згідно з додатком.
2. Рекомендувати центральним органам виконавчої влади, установам та організаціям, що беруть участь у реалізації державної політики у сфері освіти, зайнятості та соціально-трудових відносин, об’єднанням роботодавців, професійним спілкам, іншим заінтересованим соціальним партнерам використовувати Національну рамку кваліфікацій у практичній діяльності.
3. Міжвідомчій робочій групі з питань розроблення та впровадження Національної рамки кваліфікацій:
підготувати проекти нормативно-правових актів для впровадження Національної рамки кваліфікацій у сфері освіти, зайнятості та соціально-трудових відносин;
розробити план заходів із впровадження Національної рамки кваліфікацій.
Прем’єр-міністр України М. АЗАРОВ
Додаток
до постанови Кабінету Міністрів України
від 23 листопада 2011 р. № 1341
НАЦІОНАЛЬНА РАМКА КВАЛІФІКАЦІЙ
Загальна частина
1. Національна рамка кваліфікацій — системний і структурований за компетентностями опис кваліфікаційних рівнів.
Національна рамка кваліфікацій призначена для використання органами виконавчої влади, установами та організаціями, що реалізують державну політику у сфері освіти, зайнятості та соціально-трудових відносин, навчальними закладами, роботодавцями, іншими юридичними і фізичними особами з метою розроблення, ідентифікації, співвіднесення, визнання, планування і розвитку кваліфікацій.
2. Національна рамка кваліфікацій впроваджується з метою:
введення європейських стандартів та принципів забезпечення якості освіти з урахуванням вимог ринку праці до компетентностей фахівців;
забезпечення гармонізації норм законодавства у сфері освіти та соціально-трудових відносин;
сприяння національному і міжнародному визнанню кваліфікацій, здобутих в Україні;
налагодження ефективної взаємодії сфери освітніх послуг та ринку праці.
3. Для цілей Національної рамки кваліфікацій терміни вживаються у такому значенні:
автономність і відповідальність — здатність самостійно виконувати завдання, розв’язувати задачі і проблеми та відповідати за результати своєї діяльності;
знання — осмислена та засвоєна суб’єктом наукова інформація, що є основою його усвідомленої, цілеспрямованої діяльності. Знання поділяються на емпіричні (фактологічні) і теоретичні (концептуальні, методологічні);
інтегральна компетентність — узагальнений опис кваліфікаційного рівня, який виражає основні компетентністні характеристики рівня щодо навчання та/або професійної діяльності;
кваліфікація — офіційний результат оцінювання і визнання, який отримано, коли уповноважений компетентний орган встановив, що особа досягла компетентностей (результатів навчання) за заданими стандартами;
кваліфікаційний рівень — структурна одиниця Національної рамки кваліфікацій, що визначається певною сукупністю компетентностей, які є типовими для кваліфікацій даного рівня;
компетентність/компетентності — здатність особи до виконання певного виду діяльності, що виражається через знання, розуміння, уміння, цінності, інші особисті якості;
комунікація — взаємозв’язок суб’єктів з метою передавання інформації, узгодження дій, спільної діяльності;
результати навчання — компетентності (знання, розуміння, уміння, цінності, інші особисті якості), які набуває та/або здатна продемонструвати особа після завершення навчання;
уміння — здатність застосовувати знання для виконання завдань та розв’язання задач і проблем. Уміння поділяються на когнітивні (інтелектуально-творчі) та практичні (на основі майстерності з використанням методів, матеріалів, інструкцій та інструментів).
Опис кваліфікаційних рівнів
Рівень |
Знання |
Уміння |
Комунікація |
Автономність і відповідальність |
0 |
Здатність адекватно діяти у відомих простих ситуаціях під безпосереднім контролем. Готовність до систематичного навчання |
|||
Елементарні загальні знання про себе та довкілля |
виконання елементарних завдань у відомих однотипних ситуаціях |
ситуативна взаємодія в обмеженому колі осіб за допомогою інших |
виконання завдань під безпосереднім контролем |
|
Розуміння найпростіших причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків |
|
реагування на прості усні повідомлення |
|
|
1 |
Здатність виконувати прості завдання у типових ситуаціях у чітко визначеній структурованій сфері роботи або навчання. Виконання завдань під безпосереднім керівництвом. Готовність до навчання на наступному рівні |
|||
Елементарні фактологічні знання |
виконання простих завдань за визначеними правилами та інструкціями у типових ситуаціях з використанням простих інструментів |
інтеграція до соціальних груп |
виконання завдань під безпосереднім керівництвом |
|
Розуміння найпростіших понять про себе і довкілля, основ безпечної поведінки |
|
реагування на прості письмові та усні повідомлення |
обмежена індивідуальна відповідальність |
|
|
|
|
формулювання елементарних суджень |
|
2 |
Здатність виконувати типові нескладні завдання у типових ситуаціях у чітко визначеній структурованій сфері роботи або навчання. Виконання завдань під керівництвом з елементами самостійності |
|||
Базові фактологічні знання, набуті у процесі навчання та/або трудової діяльності |
виконання типових нескладних завдань за визначеними правилами та інструкціями у різних типових ситуаціях з використанням інструментів |
взаємодія в колективі для виконання завдань |
виконання завдань під керівництвом з елементами самостійності |
|
Розуміння основних (загальних) процесів у навчанні та/або трудовій діяльності |
оцінювання результатів виконання завдань відповідно до установлених критеріїв, застосування аргументації |
продукування деталізованих усних і письмових повідомлень |
індивідуальна відповідальність за результати виконання завдань у навчанні та/або трудовій діяльності |
|
3 |
Здатність виконувати виробничі або навчальні завдання середньої складності за визначеними алгоритмами за встановленими нормами часу і якості |
|||
Загальні систематизовані знання у сфері освіти та/або професійної діяльності |
виконання типових завдань у різних ситуаціях шляхом вибору і застосування основних методів, інструментів, матеріалів та інформації |
здатність до ефективної роботи в команді. Сприйняття критики, порад і вказівок |
самостійне виконання завдань під мінімальним керівництвом |
|
Розуміння основних (загальних) принципів, процесів і понять у навчанні та/або професійній діяльності |
оцінювання результатів виконання завдань відповідно до критеріїв, які в основному заздалегідь обумовлені |
продукування деталізованих усних і письмових повідомлень, зокрема у професійній діяльності |
відповідальність за результати виконання завдань у навчанні та/або професійній діяльності |
|
4 |
Здатність самостійно виконувати складні спеціалізовані виробничі чи навчальні завдання у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, зокрема в нестандартних ситуаціях |
|||
Спеціалізовані фактологічні та теоретичні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності |
виконання складних спеціалізованих завдань, що передбачає прийняття рішень, у ситуаціях, що змінюються, зокрема в нестандартних ситуаціях |
здійснення наставництва, передавання досвіду |
самостійність у навчанні та/або професійній діяльності |
|
Розуміння принципів, методів, процесів у навчанні та/або професійній діяльності |
планування власної роботи та в обмеженому контексті організація, контроль, оцінювання та коригування роботи інших |
продукування складних деталізованих усних і письмових повідомлень, зокрема у професійній діяльності |
відповідальність за результати навчання та/або професійної діяльності |
|
|
|
|
обмежена відповідальність за навчання та результати роботи інших |
|
5 |
Здатність розв’язувати типові спеціалізовані задачі в певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування положень і методів відповідної науки і характеризується певною невизначеністю умов |
|||
Широкі спеціалізовані фактологічні та теоретичні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності, розуміння (усвідомлення) рівня цих знань |
розв’язання типових спеціалізованих задач широкого спектра, що передбачає ідентифікацію та використання інформації для прийняття рішень |
взаємодія, співробітництво з широким колом осіб (колеги, керівники, клієнти) для провадження професійної або навчальної діяльності |
здійснення обмежених управлінських функцій та прийняття рішень у звичних умовах з елементами непередбачуваності |
|
|
планування, зокрема розподіл ресурсів, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб |
|
покращення результатів власної навчальної та/або професійної діяльності і результатів діяльності інших |
|
|
|
|
здатність до подальшого навчання з деяким рівнем автономності |
|
6 |
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов |
|||
Концептуальні знання, набуті у процесі навчання та професійної діяльності, включаючи певні знання сучасних досягнень |
розв’язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів |
донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності |
управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах |
|
Критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності |
|
здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію |
відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб |
|
|
|
|
здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності |
|
7 |
Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог |
|||
Спеціалізовані концептуальні знання, набуті у процесі навчання та/або професійної діяльності на рівні новітніх досягнень, які є основою для оригінального мислення та інноваційної діяльності, зокрема в контексті дослідницької роботи |
розв’язання складних задач і проблем, що потребує оновлення та інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог |
зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються |
прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та прогнозування |
|
Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності та на межі предметних галузей |
провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності |
використання іноземних мов у професійній діяльності |
відповідальність за розвиток професійного знання і практик, оцінку стратегічного розвитку команди |
|
|
|
|
здатність до подальшого навчання, яке значною мірою є автономним та самостійним |
|
8 |
Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики |
|||
Найбільш передові концептуальні та методологічні знання в галузі науково-дослідної та/або професійної діяльності і на межі предметних галузей |
критичний аналіз, оцінка і синтез нових та складних ідей |
спілкування в діалоговому режимі з широкою науковою спільнотою та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійної діяльності |
ініціювання інноваційних комплексних проектів, лідерство та повна автономність під час їх реалізації |
|
|
розроблення та реалізація проектів, включаючи власні дослідження, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язання значущих соціальних, наукових, культурних, етичних та інших проблем |
|
соціальна відповідальність за результати прийняття стратегічних рішень |
|
здатність саморозвиватися і самовдосконалюватися протягом життя, відповідальність за навчання інших |
||||
9 |
Здатність визначати та розв’язувати соціально значущі системні проблеми у певній галузі діяльності, які є ключовими для забезпечення стійкого розвитку та вимагають створення нових системоутворювальних знань і прогресивних технологій |
|||
Нові концептуальні та методологічні знання в певній та суміжних галузях науково-дослідної та/або професійної діяльності, які набуті на основі особистого комплексного дослідження та є основою для відкриття нових напрямів і проведення подальших досліджень |
критичний аналіз комплексних проблем, синтез нових складних ідей, зокрема у міждисциплінарних сферах розроблення та реалізація комплексних проектів, як правило, у рамках власної дослідницької школи, які дають змогу глибоко переосмислювати наявне і забезпечувати вагомий приріст нового системного знання та/або модернізації професійної практики, та розв’язання складних соціально значущих проблем з використанням дослідницько-інноваційних методів |
лідерство, вільне компетентне спілкування в діалоговому режимі з широким колом фахівців, зокрема найвищої кваліфікації, та громадськістю в певній галузі наукової та/або професійної діяльності |
ініціювання оригінальних дослідницько-інноваційних комплексних проектів, спрямованих на розв’язання складних соціально значущих проблем, лідерство та автономність під час їх реалізації |
|
глибоке усвідомлення та відповідальність за наукове обґрунтування стратегічних рішень, достовірність прогнозування розвитку суспільства |
||||
безперервний саморозвиток і самовдосконалення, відповідальність за розвиток інших, зокрема в межах власної дослідницької школи |