Тимчасова непрацездатність у період дії воєнного стану

Ще більше інформації на нашому сайті KadrEX

 

Особливості оплати листків непрацездатності під час воєнного стану

Фінансування допомоги по тимчасовій непрацездатності здійснюється на підставі заяви-розрахунку, яку роботодавець оформлює та подає до ФССУ за відповідним «лікарняним». Якщо ж роботодавець не має змоги опрацювати «лікарняний» і подати його до ФССУ на оплату через бойові дії чи гарантувати виплату працівнику отриманих від ФССУ коштів тощо, отримати виплати можна напряму.

Для цього працівник має особисто або через законного представника звернутись у відділення ФССУ за місцем обліку як ВПО або реєстрації — фахівці Фонду нарахують допомогу без залучення роботодавця, а кошти надійдуть на особисту банківську картку працівника. У загальних випадках саме від дати отримання ФССУ заяви від роботодавця (а не дати створення е-лікарняного) залежить час отримання допомоги.

Після того як лікар створить медичний висновок про тимчасову непрацездатність (про це надійде повідомлення від E-health) і за ним автоматично сформується е-лікарняний, потрібно повідомити про це роботодавця будь-яким зручним способом (наприклад, телефоном чи месенджером).

Свідченням того, що електронний лікарняний успішно сформувався, є його наявність в особистому кабінеті застрахованої особи на вебпорталі ПФУ. За потреби працівник може впевнитись у наявності е-лікарняного, авторизувавшись на вебпорталі за допомогою електронного підпису або BankId.

Про створення е-лікарняного повідомить ПФУ за допомогою SMS — у повідомленні буде вказано номер е-лікарняного і період його дії. Однак таке SMS надійде, лише якщо застрахована особа попередньо зареєструвалась на порталі та в налаштуваннях надала згоду на дистанційне інформування.

Роботодавець (а також усі роботодавці за сумісництвом) бачитимуть е-лікарняний у своїх кабінетах страхувальників з дня його відкриття, але почнуть призначення допомоги лише після завершення визначеного в ньому періоду непрацездатності та спливу строку, у який лікарі можуть внести зміни — тобто на 8-й день після дати закриття (або дати відкриття для «лікарняних» по вагітності та пологах).

Коли е-лікарняний змінить свій статус на «Готовий до сплати», роботодавець розпочне процедуру призначення за ним допомоги — спочатку електронний документ передається на розгляд комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства для прийняття рішення щодо надання матеріального забезпечення. Строк розгляду документів і прийняття такого рішення — 10 календарних днів з дати видачі е-лікарняного (датою видачі вважається восьмий день після дати закриття е-лікарняного, а для е-лікарняних по вагітності та пологах — восьмий день з дати відкриття).

Далі бухгалтерія розраховує суму матеріального забезпечення, сформує за е-лікарняним заяву-розрахунок і передасть її до ФССУ на оплату. На цей етап відведено не більш ніж п’ять робочих днів. Радимо подавати заяви-розрахунки в електронному вигляді за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення.

Саме дата отримання ФССУ заяви-розрахунку вплине на час фінансування допомоги. Тож працівник не повинен втрачати зв’язку зі своїм роботодавцем і цікавитись станом подання заяви. Після того, як заяву подано, слідкувати за оплатою «лікарняних» можна онлайн у телеграм-каналі ФССУ.

Щоб орієнтуватись у щоденній звітності ФССУ, потрібно знати точну дату, коли заяву-розрахунок за «лікарняним» було прийнято на фінансування. Її можна уточнити безпосередньо в роботодавця або у відділенні Фонду, де його зареєстровано (необхідно назвати свій ідентифікаційний код).

Для відстеження фінансування ФССУ щоденно публікує в телеграм-каналі декілька видів звітності: за тегом #фінансування_оперативно — відомості про направлені кошти (мине ще декілька банківських днів, доки регіональні управління направлять виділені кошти на рахунки роботодавців). За тегом #фінансування_страхувальників надається інформація про вже направлені на рахунки роботодавців кошти — зазвичай кошти за заявами за вказані дати вже надійшли на рахунок роботодавця, однак під час війни перерахування може зайняти певний час. Окремо можна слідкувати за різними видами виплат — для цього введено теги #фінансування_лікарняні та #фінансування_декретні.

Роботодавець має виплатити допомогу застрахованій особі у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після надходження коштів від ФССУ.


Чи оплачується листок непрацездатності під час призупинення дії трудового договору

Ні, не оплачується. Призупинення дії трудового договору — це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором у зв’язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором (ст. 13 Закону № 2136). 

Відповідно до ст. 22 Закону № 1105 допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї страхового випадку.

Хоча призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин, але у період призупинення договору припиняється виплата заробітної плати, відповідно ЄСВ не нараховується. Тож працівник втрачає право на матеріальне забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу).

Звертаємо увагу, що згідно зі ст. 13 Закону № 2136 відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.


Як діяти, якщо під час воєнного стану роботодавець не може оплатити тимчасову непрацездатність працівника

Якщо страхувальник (роботодавець) не має можливості перевіряти дані в особистому кабінеті на сайті Пенсійного фонду України фактично з незалежних від нього причин (відсутність доступу до інтернету у зв’язку із воєнним станом), відповідно не може виконати вимоги щодо своєчасного розгляду документів і прийняття рішення про виплату допомоги працівнику, відповідальності за таку затримку він не несе до закінчення обставин. Водночас після відновлення доступу до кабінету страхувальника роботодавець зобов’язаний виконати свої обов’язки щодо матеріального забезпечення працівника.

 

Ще більше інформації на нашому сайті KadrEX

0