Лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності «Щодо порядку фінансування страхувальників-роботодавців для надання матеріального забезпечення застрахованим особам»

від 2 червня 2011 р. № 04-29-1466

Згідно із частиною першою статті 50 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 № 2240 (далі — Закон № 2240) допомога по вагітності та пологах призначається і виплачується застрахованим особам як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом.

Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, відповідно до статті 51 Закону № 2240, є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом — копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою роботодавця за основним місцем роботи.

Згідно із статтею 52 Закону № 2240 документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження, про що комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства приймається рішення про призначення матеріального забезпечення. Виплачується допомога по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати.

Відповідно до п. 3.9 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 393/19131 від 25.03.2011 (далі — Інструкція № 29), органи Фонду здійснюють аналіз даних, зазначених у звітності, заяві-розрахунку страхувальника по коштах Фонду, статистичних даних, за результатами яких складається довідка в довільній формі, яка є підставою для прийняття рішення про проведення позапланової перевірки.

Згідно із п. 3.11 Інструкція № 29, у разі виявлення під час проведення перевірки страхувальника порушень вимог законодавства, які вплинули або можуть вплинути на виплату матеріального забезпечення і надання соціальних послуг, виникнення необхідності звернення до відповідних органів, виникнення необхідності проведення перевірок в інших підприємствах, установах, організаціях, пов’язаних із сплатою та використанням коштів Фонду страхувальником, відсутності ведення належного бухгалтерського обліку відповідно до вимог чинного законодавства, що унеможливлює проведення перевірки, перевірка призупиняється.

Призупинення проведення планової чи позапланової перевірки оформляється наказом керівника органу Фонду на підставі доповідної записки керівника контрольно-ревізійної групи (посадової особи органу Фонду) органу Фонду, який очолював перевірку, з викладенням об’єктивних причин необхідності призупинення. У наказі обов’язково зазначаються причини призупинення перевірки, дата, з якої її призупинено, та зазначається обставина, після настання якої призупинена перевірка продовжується. Повідомлення про призупинення перевірки страхувальника протягом трьох робочих днів направляється йому рекомендованим листом або вручається особисто керівнику страхувальника або уповноваженій керівником особі під розписку.

Після отримання даних, необхідність яких була підставою для призупинення перевірки страхувальника, перевірка продовжується з урахуванням загальних термінів проведення зазначеної перевірки, про що орган Фонду повідомляє страхувальника.

Окрім того, пунктом 1.4 наказу виконавчої дирекції Фонду «Про окремі питання, пов’язані з опрацюванням робочими органами відділень Фонду заяв-розрахунків страхувальників-роботодавців» від 25.02.2011 № 39-ос, визначено, що при опрацюванні заяви-розрахунку здійснити звірку її окремих розрахункових показників з даними звіту цього страхувальника по коштах Фонду за 2010 рік.

У разі значного перевищення показника середньоденного розміру допомоги по тимчасовій непрацездатності або по вагітності та пологах, визначеного згідно заяви-розрахунку, над показником середньоденної заробітної плати цього страхувальника за 2010 рік, організувати проведення позапланової перевірки такого страхувальника. Його фінансування здійснювати за результатами такої перевірки.

Враховуючи викладене та з метою недопущення порушення норм статті 52 Закону № 2240, пропонуємо у таких випадках здійснювати позапланову перевірку страхувальника.

У разі, якщо згідно із п. 3.6 Інструкції № 29, виконавча дирекція відділення Фонду приймає рішення про здійснення позапланової перевірки інформації про нараховані суми матеріального забезпечення, яка міститься у заяві-розрахунку та є підставою для фінансування такої заяви, перебіг 10-ти денного терміну встановленого для фінансування вважається таким, що не розпочався.

Якщо в заяві-розрахунку страхувальником заявлені кошти по декількох страхових випадках, з яких при здійсненні звірки окремих показників з даними звіту виявлено перевищення середньоденного розміру допомоги над середньоденною заробітною платою лише по одному страховому випадку, то по такій заяві-розрахунку здійснюється фінансування в частині що не містить ознак зловживання з одночасним повідомленням страхувальника про початок позапланової перевірки.

Також, вважаємо за необхідне керуватися листом виконавчої дирекції Фонду від 25.03.2009 № 01-16-605 та здійснювати заходи щодо недопущення необґрунтованих витрат коштів Фонду.

 

Заступник директора                                                                           Т. Г. Гайдук

0