Зміни в порядку бронювання: основні акценти

Постановою КМУ «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 22.11.2024 р. № 1332 (далі — Постанова № 1332), яка набула чинності 01.12.2024 р., внесено зміни до постанови КМУ «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 р. № 76 (далі — Постанова № 76). Зокрема, у новій редакції викладено Порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затверджений Постановою № 76 (далі — Порядок № 76), що викликало жваве обговорення спільноти кадровиків та осіб, відповідальних за ведення військового обліку.

 

Кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню

Спочатку до Порядку № 76 планувалося внести зміни, які передбачали виключення із загальної кількості військовозобов’язаних, що підлягають бронюванню, тих працівників, які отримали відстрочку відповідно до ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 р. № 3543-XII (далі — Закон № 3543), що суттєво впливало на визначення кількості працівників, які підлягають бронюванню. Проте згідно з кінцевим варіантом змін відповідно до Постанови № 1332 із загальної кількості військовозобов’язаних, що підлягають бронюванню, виключаються лише військовозобов’язані жінки.

Наприклад, якщо до внесення змін до Порядку № 76 кількість військовозобов’язаних працівників становила 1000, серед яких 400 військовозобов’язаних жінок, то забронювати можна було 500 працівників (50 % від загальної кількості). Після внесення Постановою № 1332 змін до Порядку № 76 за наведеної вище кількості працівників бронюванню підлягає лише 300 військовозобов’язаних (тобто 50 % від 600 військовозобов’язаних).

До загальної кількості військовозобов’язаних працівників, які підлягають бронюванню, належать і працівники, які вже заброньовані відповідно до Порядку бронювання військовозобов'язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями відповідно до переліків посад і професій військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою КМУ від 04.02.2015 р. № 45 (далі — Порядок № 45). Проте під час визначення квоти заброньованих їх кількість віднімається. Наприклад, загальна кількість військовозобов’язаних працівників на підприємстві — 70, з них квоту для бронювання мають 35, серед яких згідно з Порядком № 45 заброньовано 7 працівників. Отже, забронювати відповідно до Порядку № 76 можна 28 військовозобов’язаних.

 

Розмір зарплати для оформлення бронювання

Питання, яке найбільш схвилювало спільноту, — це розмір нарахованої заробітної плати військовозобов’язаному працівнику як одна з обов'язкових умов його переведення на спеціальний військовий облік. Згідно з новою редакцією Порядку № 76 її розмір мав становити не менше ніж 20 000 грн (не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, яка на сьогодні становить 8000 грн, помноженої на коефіцієнт 2,5). Звертаємо увагу, що йшлося про суму, яку нараховують військовозобов’язаному працівнику, а не про суму, яка йому виплачується. Крім того, таку заробітну плату мало бути нараховано за кожний місяць останнього звітного періоду (квартал). Тобто якщо військовозобов’язаного працівника планувалось бронювати в грудні 2024 р., то слід було б взяти до уваги, що за період з липня по вересень 2024 р. йому мала бути нарахована заробітна плата в розмірі 20 000 грн. Якщо ж заробітна плата в такому розмірі була нарахована йому лише в листопаді 2024 р., то перевести його на спецоблік не вдалося б. 

Проте постановою КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 і від 22 листопада 2024 р. № 1332» від 29.11.2024 р. № 1362 (далі — Постанова № 1362) абзац 3 п. 8 Порядку № 76 викладено в новій редакції, згідно з якою військовозобов’язаним працівникам критично важливих підприємств, критично важливих установ, які включаються до списків, повинна бути нарахована щомісячна заробітна плата протягом строку, на який надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час, не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5. Тобто без обмежень щодо нарахування заробітної плати до взяття на спецоблік.

Враховуючи вимоги абзацу 3 п. 8 нової редакції Порядку № 76 (в редакції Постанови № 1332 та Постанови № 1362), можна припустити, що для бронювання працівника, який працює за сумісництвом, його зарплата також повинна бути не нижчою за розмір мінімальної заробітної плати, помноженої на коефіцієнт 2,5, адже іншого Порядком № 76 не передбачено. Можливо, це питання також буде додатково роз’яснено держорганами.

До набрання чинності Постановою № 1362 ставилося під сумнів право бронювати військовозобов’язаного працівника, який в один із місяців звітного періоду, наприклад, перебував на «лікарняному» чи у відпустці без збереження заробітної плати. Адже за час перебування на «лікарняному» працівнику надається допомога по тимчасовій непрацездатності у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), але така виплата не є заробітною платою.  

Наприклад, військовозобов’язаного працівника планували бронювати на порталі «Дія» 02.12.2024 р. Тож період, за який потрібно було перевіряти заробітну плату, — це III квартал 2024 р. (липень, серпень, вересень 2024 р.). За липень і вересень 2024 р. заробітна плата була нарахована в розмірі 23 500 грн, проте в серпні 2024 р. працівник перебував 14 календарних днів на «лікарняному» (01.08.2024 р. — 14.08.2024 р.). Відповідно, нарахована військовозобов’язаному працівнику заробітна плата за серпень становить 12 818,18 грн, що менше ніж 20 000 грн.

Така ж ситуація могла виникнути й у разі надання військовозобов’язаному відпустки без збереження зарплати. Наприклад, кожного місяця працівнику нараховувалась заробітна плата в розмірі понад 20 000 грн, проте у вересні 2024 р. він брав відпустку без збереження заробітної плати за сімейними обставинами тривалістю 30 календарних днів. Тож у вересні 2024 р., а це один з місяців останнього звітного періоду, заробітна плата буде відсутня, що не відповідає вимогам п. 8 Порядку № 76 у редакції Постанови № 1332.

Зміни, внесені Постановою № 1362, скасували ці питання в разі подання списків для бронювання.

Проте ці ж питання залишилися відкритими, якщо йдеться про перебування військовозобов’язаного працівника на спецобліку. Адже чинною є норма, що військовозобов’язаним працівникам критично важливих підприємств повинна бути нарахована щомісячна заробітна плата протягом строку, на який надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації та на воєнний час, не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5.

 

Уточнення персональних даних з метою бронювання

Однією з умов зарахування на спеціальний військовий облік є уточнення військовозобов’язаним працівником персональних даних. В осіб, відповідальних за ведення військового обліку, виникло питання, чи буде зарахований військовозобов’язаний працівник на спецоблік, якщо він уточнив дані, проте із запізненням.

Пунктом 29 нового Порядку № 76 визначено, що уточнення даних повинно відбуватись відповідно до вимог п. 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11.04.2024 р. № 3633-IX. Якщо йдеться про громадян, які перебувають на території України та стоять на військовому обліку, то вони були зобов’язані до 19.07.2024 р. уточнити свої дані. Отже, право на переведення на спеціальний військовий облік матимуть працівники, які вчасно уточнили персональні дані.

 

Щодо подання повідомлення про бронювання
та звітності про чисельність військовозобов’язаних, які заброньовані

Спірним питанням була необхідність подавати до ТЦК та СП повідомлення про бронювання працівника засобами порталу «Дія». Адже постанова КМУ «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану» від 05.06.2024 р. № 650 не передбачала подання повідомлення про бронювання та звітності про чисельність військовозобов’язаних, які заброньовані. Водночас Порядком № 76 подання роботодавцем зазначеної інформації в разі бронювання через «Дію» не було чітко визначено.

Із нової редакції Порядку № 76 виключено всі додатки, які містилися в його попередній редакції та згідно з якими роботодавець мав надавати як до ТЦК та СП, так і до органів влади:

  • список військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час;
  • довідку про кількість військовозобов’язаних;
  • витяг з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов’язаного;
  • відомість видачі бланків спеціального військового обліку;
  • повідомлення про бронювання військовозобов’язаного;
  • звіти про чисельність військовозобов’язаних, які заброньовані.

Отже, починаючи з 01.12.2024 р. наведену вище інформацію вже не потрібно подавати.

 

Чинність відстрочок, наданих раніше

Відповідно до пп. 1–2 п. 2 Постанови № 1332 відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, які були надані військовозобов’язаним рішеннями Міністерства економіки та засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг до набрання чинності цією постановою, є чинними протягом строку, на який вони надані, але не довше ніж до 28 лютого 2025 р.

Отже, навіть якщо військовозобов’язаному працівнику відстрочка надана на підставі бронювання з 30.11.2024 р. і строк її дії — 12 місяців, вона є чинною лише до 28.02.2025 р. Після цієї дати формується новий список військовозобов’язаних працівників, яких планується забронювати. Якщо враховувати, що відстрочка діє до 28.02.2025 р. включно, списки потрібно подавати 01.03.2025 р., інакше портал «Дія» їх не пропустить.

 

Визначення підприємств критично важливими

Постановою № 1332 було внесено зміни до п. 2 Критеріїв та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затверджених Постановою № 76 (далі — Критерії). А саме:

  • додано вимогу щодо підтвердження відсутності заборгованості із сплати податків до державного і місцевих бюджетів (пп. 5 п. 2 Критеріїв);
  • внесено зміни до вимог щодо розміру середньої заробітної плати застрахованих осіб — працівників (пп. 6 п. 2 Критеріїв).

Тож до внесення змін пп. 6 п. 2 Критеріїв передбачав, що для визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період розмір середньої заробітної плати застрахованих осіб — працівників на підприємстві, в установі, організації за останній календарний квартал мав становити не менше розміру середньої заробітної плати у регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату), що підтверджувалося довідкою, наданою підприємством, установою, організацією.

Після внесення змін пп. 6 п. 2 Критеріїв визначає, що для визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період розмір нарахованої середньої заробітної плати застрахованих осіб — працівників:

  • державних і комунальних підприємств, установ і організацій, а також господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 % акцій (часток) належать державі або перебувають в комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 % акцій (часток) яких належать господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 %, за останній календарний квартал становить не менше розміру середньої заробітної плати в регіоні за IV квартал 2021 р. (відповідно до даних Держстату), що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією, господарським товариством;
  • підприємств, установ, організацій за останній календарний квартал становить не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5, що підтверджується довідкою, наданою підприємством, установою, організацією (крім держпідприємств).

Звертаємо увагу, що відповідно до вказаних змін орган, який прийняв рішення про визначення підприємства критично важливим, щоквартально здійснюватиме моніторинг його діяльності та дотримання вимог критичності.

Важливим моментом у питанні визначення підприємства критично важливим є підтвердження цього статусу до 28.02.2025 р., що передбачено абзацом 3 п. 7 Постанови № 1332.

Наголошуємо: Постанова № 1332 набрала чинності 01.12.2024 р., окрім, зокрема п. 7, який набув чинності з моменту її опублікування (тобто 23.11.2024 р.). Отже, в разі визнання підприємства критично важливим по 22.11.2024 р. включно цей статус є чинним до 28.02.2025 р., проте забронювати працівника підприємства на порталі «Дія» з 01.12.2024 р. без оновлення статусу критично важливого після 23.11.2024 р. вже неможливо.

Звертаємо увагу, що Постановою № 1362 було внесено зміни до п. 2 Постанови № 1332, згідно з якими рішення щодо визнання підприємств, установ, організацій критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних сил, інших військових формувань в особливий період, які є чинними станом на 1 грудня 2024 р., зберігають свою чинність протягом строку, на який вони прийняті, але не довше ніж до 28 лютого 2025 року.

Отже, підприємство має законні підстави для бронювання військовозобов’язаних працівників з 01.12.2024 р. засобами порталу «Дія» в разі чинності рішення про визнання підприємства критично важливим.

Якщо підприємству скасовано статус критично важливого у зв’язку з невиконанням вимог, визначених в абзаці 3 п. 8 Порядку № 76, поновити такий статус вони зможуть не раніше ніж через шість місяців після скасування зазначеного статусу, що передбачено новим абзацом п. 6-1 Критеріїв, внесеним Постановою № 1362.

 

Анулювання відстрочки

До набрання чинності Постановою № 1332 ситуація з анулюванням відстрочки, отриманої засобами порталу «Дія», була незрозумілою. Але відтепер новою редакцією Порядку № 76 передбачено анулювання такої відстрочки шляхом подання керівником критично важливого підприємства, який може вчиняти дії від імені юридичної особи, відомості про яку містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, заяви на портал «Дія» (п. 32 Порядку № 76).

До заяви, сформованої на порталі «Дія», вносяться дані про військовозобов’язаного працівника (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), РНОКПП, номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України)) та обов’язково вказується причина анулювання відстрочки. Анулювання відстрочки здійснюється як і переведення військовозобов’язаного працівника на загальний військовий облік.

Вимоги та процедури, згідно з якими відбувалося анулювання відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації, що були надані військовозобов’язаним рішеннями Міністерства економіки України, в новій редакції Порядку № 76 залишилися без змін.

 

Щодо права на відстрочку в разі переведення на іншу посаду в межах одного підприємства

Абзацом 8 п. 12 попередньої редакції Порядку № 76 (тобто до внесення змін Постановами № 1332 і № 1362) було передбачено, що в разі переведення військовозобов’язаного або звільнення з подальшим призначенням з урахуванням частини п’ятої ст. 10 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” на іншу посаду в тому самому органі державної влади, іншому державному органі, органі місцевого самоврядування, на підприємстві, в установі та організації надана йому відстрочка від призову залишалася дійсною.

Підпунктом 5 п. 31 нової редакції Порядку № 76 визначено, що надана відстрочка зберігається за військовозобов’язаним працівником у разі звільнення його з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, критично важливого підприємства, критично важливої установи.

 


https://profpressa.com/courses/viiskovii-oblik/

Військовий облік

 

0