Мінсоцполітики роз'яснило деякі положення Закону «Про державну службу»

Міністерство соціальної політики України опублікувало на офіційному сайті роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 р. № 889-VІІІ в місцевих державних адміністраціях.

Питання 1. Визначення належності до групи оплати посад керівника апарату, заступника керівника апарату та заступників керівників структурних підрозділів апарату місцевої державної адміністрації. Заміна посади «державний адміністратор» на «адміністратор».

З метою врегулювання питання визначення посадових окладів керівників апаратів, їх заступників, керівників структурних підрозділів апаратів місцевих державних адміністрацій Мінсоцполітики розроблено відповідний проект постанови, який опрацьовується в органах виконавчої влади і найближчим часом буде поданий на розгляд Кабінету Міністрів України.

До врегулювання цього питання згідно з постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» від 6 квітня 2016 р. № 292, на думку Мінсоцполітики посадові оклади керівника апарату місцевої адміністрації мають визначатись за групою 4 (на рівні керівника департаменту), заступника керівника апарату – за групою 5 оплати праці з відповідним посадовим окладом, керівників структурних підрозділів у складі апарату – за 6 групою оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів.

Також згідно з цією постановою Кабінету Міністрів України посадовий оклад державного адміністратора визначається за 6 групою оплати праці.

Відповідно до положень Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» в Перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці, затверджений додатком 3 до постанови № 292, проектом постанови передбачається внести зміни щодо заміни назви посади «державний адміністратор» на «адміністратор».

 

Питання 2. Оплата праці державних службовців. Застосування постанов Кабінету Міністрів України «Про впорядкування умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 13 грудня 1999 р. № 2288, «Про затвердження Положення про військовий облік військовозобов’язаних і призовників» від 09 червня 1994 р. № 377. Виплата у зв’язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці.

В ч. 2 ст. 50 Закону визначається, що заробітна плата державного службовця складається з посадового окладу; надбавки за вислугу років; надбавки за ранг державного службовця; виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконання обов’язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця; виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою державної служби за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою; премії (у разі встановлення).

На виконання Закону Кабінетом Міністрів України затверджено схему посадових окладів на посадах державної служби в державних органах, розміри надбавок за ранги державних службовців та прирівняння посад державної служби (постанова Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 р. № 292).

При цьому, норми актів Кабінету Міністрів України, які визначали умови оплати праці державних службовців до набрання чинності Закону, зокрема норми постанов Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» «Про впорядкування умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 9 березня 2006 р. № 268, від 13 грудня 1999 р. № 2288, «Про затвердження Положення про військовий облік військовозобов’язаних і призовників» від 09 червня 1994 № 377 не застосовуються.

Стосовно виплати компенсації державним службовцям за роботу з відомостями, що носять державну таємницю, окреме роз’яснення Мінсоцполітики надіслано обласним державним адміністраціям листом від 30 травня 2016 р. № 7737/0/14-16/13.

 

Питання 3. Виплата новопризначеним працівникам державних органів, які виконують функції з обслуговування надбавки за стаж роботи в державних органах.

Щодо працівників, які виконують функції з обслуговування, то оплата їх праці здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про умови оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році» від 6 квітня 2016 р. № 268, в тому числі і виплачується надбавка за стаж роботи в державних органах.

Надбавка за стаж роботи в державних органах виплачується працівникам які займають посади, передбачені цією постановою, у тому числі новопризначеним, за наявності стажу роботи.

При цьому до стажу для встановлення надбавки за вислугу років включаються раніше набутий стаж державної служби та періоди роботи, передбачені ст. 46 Закону України «Про державну службу».

 

Питання 4. Чи можна на час участі у виборчому процесі державному службовцю брати не відпустку без збереження заробітної плати, а щорічну основну відпустку?

Відповідно до ч. 4 ст. 10 Закону державному службовцю за його заявою надається вібпуска без збереження заробітної плати на час участі у виборчому процесі. Зазначена відпустка надається за рішенням керівника державної служби з дня його повідомлення про участь у виборчому процесі і до дня його завершення відповідно до виборчого законодавства.

Питання надання щорічної відпустки (чи її частини) на час участі у виборчому процесі має вирішуватись між керівником державної служби і державним службовцем.

Водночас у разі прийняття рішення державним службовцем, яке буде узгоджене з керівником державної служби, про використання щорічної відпустки на час участі у виборчому процесі Мінсоцполітики зауважує, що за необхідності державні службовці можуть бути відкликані із щорічної основної або додаткової відпустки (ст. 60 Закону). Відкликання з інших видів відпусток у тому числі і з відпустки без збереження заробітної плати не допускається.

 

Питання 6. Як використовувати додаткову відпустку за стаж роботи в державних органах особами, яких попереджено про припинення з 1 травня 2016 р. державної служби (використання цієї відпустки протягом 2-х місяців попередження, виплати грошової компенсації, або можливість використання цієї відпустки на іншій посаді)?

Відповідно до ст. 32 Кодексу законів про працю України у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці – систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших – працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.

Тобто, працівникам державних органів, які мали статус державних службовців згідно Законом України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 р. № 3723-ХІІ та з набранням чинності Закону втратили такий статус, на час попередження мають бути збереженні права та гарантії, якими вони користувались відповідно до законодавства, яке діяло до 1 травня 2016 р.

Щорічна додаткова відпустка за стаж державної служби зазначеними працівниками може бути використана як у період двохмісячного терміну попередження так і згодом, після переведення таких працівників на посади, які не належать до посад державної служби або за бажанням працівників може бути виплачена грошова компенсація у порядку ст. 24 Закону України «Про відпустки».

У випадку, якщо зазначені працівники підлягають звільненню з посад державної служби, то їм має бути виплачена грошова компенсація за всі невикористані дні щорічної відпустки.

За інформацією Мінсоцполітики України

0