Чи порушує роботодавець законодавство про працю, якщо зберігає на підприємстві трудові книжки

Роботодавець зберігає на підприємстві трудові книжки працівників і не віддає їх на руки після внесення відомостей про трудову діяльність до реєстру. Чи вважається це порушенням законодавства про працю?


Ні, такі дії не можуть вважатися порушенням трудового законодавства.

Порядок обліку трудової діяльності визначається ст. 48 КЗпП. Нагадаємо, що формулювання цієї статті було змінено з 10.06.2021 р. у зв’язку з ухваленням Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» від 05.02.2021 р. № 1217-IX (далі — Закон № 1217).

На сьогодні ст. 48 КЗпП передбачено, що облік трудової діяльності працівника здійснюється в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. На вимогу працівника, який уперше приймається на роботу, трудова книжка оформлюється роботодавцем в обов’язковому порядку не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу. Роботодавець на вимогу працівника зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається у працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.

Порядок ведення трудових книжок визначається постановою КМУ «Про трудові книжки працівників» від 27.04.1993 р. № 301 (яка на сьогодні є чинною). Своєю чергою, згідно з п. 3 цієї Постанови трудові книжки зберігаються на підприємствах, в установах і організаціях, у представництвах іноземних суб’єктів господарювання, а в разі звільнення працівника вона видається йому під розписку в журналі обліку.

Прикінцевими та перехідними положеннями Закону № 1217 передбачено, що включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб відомостей про трудову діяльність працівників здійснюється протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою і після завершення цих робіт наявні трудові книжки видаються працівникам особисто під підпис.

Отже, оскільки КЗпП не передбачено обов’язку роботодавця видавати працівникам трудові книжки після внесення відомостей про трудову діяльність до реєстру застрахованих осіб, невидача їх працівникам на руки не може вважатися порушенням законодавства про працю.


0