Працівник надав паперовий листок непрацездатності. У місцевості, де розташоване підприємство, бойові дії не ведуться, світло не вимикають. Чи слід вимагати від лікаря письмове пояснення, чому не був сформований е-лікарняний?
Порядок призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності регулюється Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 р. № 1105-XIV (далі — Закон № 1105). Відповідно до ст. 23 Закону № 1105 підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності.
Тобто документ, на підставі якого призначається допомога по тимчасовій непрацездатності, був наданий роботодавцю. Проте він був сформований на паперовому носії, легітимність якого й була поставлена під сумнів, адже відповідно до п. 8 наказу МОЗ «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність» від 01.06.2021 р. № 1066 видача лікарями паперових листків непрацездатності заборонена.
Але з правил завжди є винятки. Тож видача паперових листків непрацездатності забороняється, окрім деяких випадків, серед яких, зокрема, виникнення технічних проблем (помилок) щодо передачі даних між Електронним реєстром листків непрацездатності та Реєстром медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я.
Як же діяти роботодавцю як страхувальнику, щоб зберегти права застрахованої особи й не порушити законодавство?
Отже, роботодавцю потрібно:
- взяти паперовий листок непрацездатності до розгляду;
- розглянути листок непрацездатності в строки, передбачені законодавством, а саме не пізніше 10 робочих днів з дня його надходження (ст. 24 Закону № 1105);
- після розгляду питання уповноваженою особою (особами) щодо оплати наданого листка непрацездатності, працівнику надсилається повідомлення про прийняття рішення про направлення запиту до медичного закладу з метою підтвердження легітимності паперового листка непрацездатності для подальшого прийняття рішення щодо його оплати.
Звертаємо увагу, що це не відмова в оплаті листка непрацездатності, а саме уточнення легітимності цього документа. Підстави для відмови в оплаті листка непрацездатності наведені в ст. 16 Закону № 1105.
Доцільно надіслати або вручити працівнику повідомлення про направлення запиту до медичного закладу стосовно встановлення легітимності наданого ним паперового листка непрацездатності не пізніше п’яти днів після прийняття такого рішення. Згадана процедура в Законі № 1105 не прописана і має рекомендаційний характер, проте за її основу можна взяти порядок повідомлення про відмову в оплаті листка непрацездатності (абзац 2 п. 1 ст. 24 Закону № 1105) і прописати в локальних нормативних документах. Після отримання відповіді з медичного закладу приймається рішення стосовно оплати паперового листка непрацездатності.
Людмила ПОЛІЩУК
головна редакторка журналу «Кадровик України»